SLIOCH 2015

Campsite Ullapool, 30 april 2015

Loch Glascarnoch-2
Loch Glascarnoch,langs de weg naar Kinlochewe

Na enige koude dagen met regen en sneeuw ga ik  vandaag,op deze zonnige dag ,de Slioch berg bij Loch Maree beklimmen. 16 jaar geleden heb ik hem in dichte mist gedaan en heb daarmee het geweldige uitzicht gemist waarvoor deze berg zo geroemd wordt.
Om 8.45 ben ik begonnen op de parkeerplaats van Incherill bij Kinlochewe.Daar zijn nog enige mannen;een ervan vraagt wat ik ga doen. De Slioch? Dat duurt 6-7 uur. Ik zei dat ik er langer over ging doen..
Oh, maar dan kun je beter een korte wandeling in de glen maken.
O.
Laat maar. Gelukkig heb ik geen last van macho-gehol.
Het is windstil en halfbewolkt.

op weg naar Slioch

Langs de Kinlochewe river en de gorse

9.30
Ik loop langs de  Kinlochewe rivier  die verderop in Loch Maree uitmondt . Het water blinkt in de zon. Slioch ligt verderop als een enorme bult met een sneeuwtop. De gaspeldoorns ( “gorse”) schitteren in hun gele kleur aan weerszijden van de rivier.
Ik loop langs een wand van berken waarin de nieuwe blaadjes verschijnen en kom om 9.50 bij Loch Maree. Er komt een brug over de beek  Abhainn en dan begint het grote ploeteren omhoog.
10.10 Even een pauze na de beek (met brug) : het zwoegpad gaat direct na de beek naar rechts; het stijgt langs een naamloze beek naar Meallt Rhiabhach, een voortopje van Slioch.
10.35
Net een zompig pad gehad. Jas en muts doe ik uit; het pad wordt nu rotsiger.

Op weg naar Slioch-2
Op het pad naar Slioch( rechts).Links Loch Maree

11 uur
De zon schijnt in de windschaduw van Slioch.Het pad gaat over grote en kleine stenen ,met  af en toe gras, langs een kleine beek met watervallen.
11.20
Tot mijn verbazing begint het licht te hagelen! Maar ook tot mijn blijde verrassing zie ik een steenarend zweven!
11.30
Ik kom bij een splitsing van paden: pad links gaat naar de top Sgurr Dubh, het pad rechts naar de oostgraat van de Slioch met een 933 m hoge top.

Loch Maree gezien vanaf de helling van Slioch

Ik ga naar links en zie na enige minuten de eerste sneeuwplekken. De route loopt blijkbaar om de voet van Sgurr Dubh heen  en ik kom in een kaar terecht, en soort hellende vlakte omringd door bergwanden.

Coire an Tuill Bhain en Slioch
Coire an Tuill Bhain

11.45 Het is een grote modderzooi in de kaar. Gelukkig kan ik voetstappen in de sneeuw volgen ; volgens mij ga ik naar een zadel tussen Sgurr Dubh en de hoofdtop.
11.56
Rust met hapje en drank.Nog 100 meter tot het einde van de kaar. In kijk naar de blauwe lucht waarin grote wolkenpartijen zweven. Het is stil , op het ruisen van talloze beekjes na. De sneeuw smelt nu uitgebreid in de warme lucht.
12.20
Ik heb de helling naar de graat opgezwoegd. Nu zie ik het eerste meer van de Slioch.
Het eerste meer op Slioch

Verder omhoog; nu gebruik ik de pickel in plaats van de stokken.
12.42
Uitzicht op de zandstenen kathedralen  ver weg in de sneeuw. Bevreemdend .Geweldig! Groot gevoel van ruimte.
Net het tweede meer gezien.

12.52

De steile helling van gruis en gras is even voorbij. Nu komt een grote grashomp voordat de helling naar de hoofdtop begint.
13.08
De pickel is een uitkomst op de steile grashelling met sneeuw! De sneeuw is soms 40 cm dik en ik kan nu geen route meer zien. Nog honderden meters naar de top.

In Coire a Tuill Bhain-2
In Coire Tuill a Bhainn: terugblik naar oosten.

13.16
Wat ik voor de top aanzag is maar een voortopje! De hoofdtop is nog een stuk verder.  Rechts van me ligt een bevroren meer.
13.37
Ik heb het trigonometrie punt op de Slioch top gehaald!

F op Slioch

Top Slioch

Overal om me heen zie ik een poolandschap, behalve in de rtichting van Loch Maree; daar is een studie in indigo omringd door het gebrande sienna van de uitlopers van de sneeuwbergen.Sneeuwbergen tot in de wazige verte.
14 uur Jacqueline gebeld op de top.
Uitzicht naar beneden op Coire a Tuill Bhainn

Coulin forest achter loch maree
Uitzicht vanaf Slioch

Loch Maree vanaf Slioch

Loch Maree(links) en Beinn Airigh Charr (midden achterin)

Lochan Fada en A'Mhaighdean
Lochan Fada en A’Mhaigdean

Oostgraat Slioch met achterin de 933 m top

Steenarend bij Slioch

steenarend boven Slioch

Sgurr an Tuill Bhain graat en Kinlochewe forest

Sgurr an Tuill Bhainn en het gebied ten noorden van Kinlochewe forest

Ik ga nu via de oostgraat terug. Sneeuw is diep en ik zwoeg eerst naar de tweede top van Slioch.
Mooi uitzicht op Fionn Loch en de Beinn  Airig Char waar ik 12 jaar geleden  opgeklommen was. Dat werd een dramatische tocht door het vreselijk ongelijke terrein. In ieder geval moest ik zowat terug kruipen naar Poolewe (vanaf die hut achter Fionn Loch) omdat mijn ene knie geheel gaar was.
14.20
Ik ga naar de lijzijde van de graat omdat op de graat zelf een ijzig koude wind staat. Het is flink doortobbeb eb struikelen door diepe sneeuw en over keien.
14.45
De graat is eng en smal en ik zak soms tot mijn heupen in de sneeuw. Ik zie de 933 m hoge zuidoostpeiek voor me ,maar ik ga over de luwe zijkant ervan traverseren.
15 uur
Net onder de top van de  graat, op ca 900 meter hoogte. Het weer ziet er nog goed uit en het wordt tijd voor de grote afdaling.
Hert stappen door sneeuw is slopend. Steeds maar wegzakken en weer overeind komen.
16 uur
Zeer geconcentreerd afgedaald met pickel en stok. Met een beetje durf en een beetje aanvoelen gaat de afdaling over de sneeuw nu heel goed. Veel prettiger dan afdalen over nat gras en keien!.
De sneeuw is bijna voorbij en nu begint gras,zomp en stenen.
16.30
Bij een beek. Kleren drogen . lekker warm hier in de windschaduw.
16.50
Het gaat alsmaar omlaag: een steile afdaling door gras en stenen. Het gaat moeizamer door pijn in de knieen. ;Nog 100 meter dalen naar Loch Maree.
De zon schijnt in een blauwe lucht.
18.10
Ik kom bij de volgende beek,degene die in Loch Maree uitkomt bij de brug ,een man tegen die grote haast heeft.
Drukkend zwijgen..
18.45

Ik ben nu 10 uur onderweg en bevind me op het horizontale stuk langs Kinlochewe river. Ik voel dat ik een dag rust nodig heb, maar ik zal zo nog 95 km moeten rijden naar Shiel Bridge.

19.30

Behoorlijk gaar bij de auto.

De lange autorit naar Shiel Bridge verloopt als in een droom.Ik ben niet zo moe dat ik achter het stuur in slaap val. Het voor mij wonderschone landschap houdt mij levend.

Links zie ik boven een bergkam de maan rijzen.