SGURR NAN EUGALLT ( LOCH HOURN)

SGURR NAN EUGALLT(Loch Hourn)

22 april 2017
Ik kampeer in Invergarry, hoewel wildkamperen in dit buurtje ook goed mogelijk is naast de weg naar Kinloch Hourn. Die weg gaat eerst langs Loch Garry, daarna langs het vrij verlaten Loch Quoich.

Loch Quoich vanaf de weg naar Kinloch Hourn

Ik heb deze berg gekozen voor het uitzicht op mijn favouriete berg Ladhar Bheinn
Er is een parkeerplaats bij het meer Loch Coire Shubh, dat een paar km  voor Kinloch Hourn ligt .

Sgurr na Ciche,de 1040 m hoge berg ten zuidwesten van het westelijke einde van Loch Quoich
Regen op weg naar Kinloch Hourn

Ca 10 uur
Ik heb uren gewacht voordat de regen ophield.
Er gaat een “stalkers path” omhoog in westelijke richting naar de heuvel Sgurr Dubh. Het is lekker zompig volgens goed Schots gebruik. Veel bergen in de omgeving hebben een sneeuwkop; het is goed koud geweest.
10.15
Warm en windstil. Gras en hei en kliffen voor me . Achter me zie ik Sgurr Mor bij Loch Quoich met een grote sneeuwkop.

Loch Quoich, gezien vanaf de helling van Sgurr nan Eugallt

10.40
Naar het westen zie ik Sgurr Dubh. Het vaak zompige pad gaat daar voorlangs , langs de oostkant. Links daarachter moet Sgurr nan Eugallt liggen.
10 min later ben ik aan de voet van Sgurr Dubh. Achter ( ten noorden van) Loch Hourn zie ik een witbesneeuwde bergketen met aan de rechterkant Buidhe Bheinn.
11.25
Pauze op een kei aan de onderkant van Dubh; ik zie boven me, op de graat van Sgurr Dubh, een rij paaltjes. Het pad ri Eugallt wordt steeds vager. Ondertussen heb ik prachtige vergezichten op Loch Quoich en Sgurr Mor . Deze berg heb ik op een warme dag in de lente van 2007 gedaan, komend vanaf Loch Arkaig en traverserend door Glen Kingie.
11.40
Sgurr nan Eugallt is veel verder naar rechts.Ik zie hem nu pas. De graat van Sgurr Dubh daalt naar een bealach (pas) en stijgt dan naar de Eugallt. Nu moet ik nog een paar honderd meter stijgen.
11.50
Loop over de bealach langs verroeste ijzeren paaltjes en begin te stijgen.

Meertje op Sgurr nan Eugallt

10 min later ben ik op een graat met schuine platen die nog verder gaat naar de topgraat. Ik heb nog niemand hier gezien.
12.10
Ik passeer een meertje op de graat. Hier liggen nog veel sneeuwplekken en ik zie ook voetstappen in de sneeuw. Opvallend is een grote kwarts”outcrop”.

Zicht op Skye
Top Sgurr nan Eugallt.
Linksachter Ladhar Bheinn

12.37 Op de top
Er is hier een betonnen cylinder met OSB+ nummer. Verderop zie ik de grote kolos van de Ladhar Bheinn, helaas zonder sneeuw.. Links daarachter Eigg en rechts Skye. Ik ga de graat aflopen naar het westen om een tekenplek te vinden..
13.30
De tekening is af, dwz mijn handen zijn zowat bevroren! Steenkoude wind waait in mijn gezicht. De kleuren van de berg zijn geelgrijs, bruingrijs en op lagere hoogten groengrijs.
Ik heb in de kolkende loodgrijze wolken boven de berg een passend levend wezen gezien : een zeearend!

Loch Quoich en Sgurr Mor,gezien vanaf de Eugallt
Toppad en Sgurr Dubh
Topgraat Sgurr nan Eugallt

14.45
Bezig aan de afdaling over dezelfde route.. Nu bij de zuidpunt van de Sgurr Dubh ; hier wilde ik weer zijn omdat hier het uitzicht op Loch Quoich en Sgurr Mor zo prachtig is.
Het is hier veel minder koud dan op de westelijke graat van Eugallt. Hier kan ik de tekening maken van het uitzicht naar Loch Quoich.

Westelijke uitlopers van Sgurr nan Eugallt
Ladhar Bheinn vanaf Sgurr nan Eugallt  Er ligt nog maar een beetje sneeuw op.

15.10
Het begint me daar te hagelen! Dan maar weer verder naar beneden.
15.45
Ik daal af door de zomp. Overal en altijd maar zomp,zomp,zomp!!
Het is niet ver meer naar de parkeerplaats.
Rijdend langs Loch Quoich ,op weg naar Invergarry, zie ik linksboven een grote roofvogel zweven. Ik stap uit en maak foto’s met de superzoom compact. Het is een steenarend. Die had ik alleen nog in 2015 gezien boven de Hecla op South-Uist.