Sgurr Mhic Bharraich ( Sgurr Knurft)

SGURR KNURFT (780 m)

21 mei 2019

Deze  berg heeft mijn interesse gewekt sinds mijn buurman op Shiel Bridge campsite in april 2015 me vertelde dat hij die berg ’s morgens even deed(…).

Nu heb ik op 71-jarige leeftijd niet het idee dat ik hem even doe, maar op een rustdag van Jacqueline wil ik het proberen.

In het begin van de wandeling, niet ver van Shiel Bridge Campsite

Om 6.50 ben ik gewoon vertrokken vanaf de tent. Het pad loopt achter het toiletgebouw langs en langs de beek….
Een perfecte ochtend. Koel, half bewolkt, geen midges en een klaterende beek met watervallen naast me. Het pad stijgt langzaam maar als The Saddle zichtbaar wordt in de achtergrond begint het sneller en sneller te stijgen en buigt dan rechtsom de Knurft

Op weg naar de bealach

Op ca 450 meter hoogte kom ik op de bealach met het meer.

De bealach ten zuiden van Sgurr Knurft ; hoogte 450 m. Route loopt onder de grote rotspartijen naar links en dan omhoog.

Ik heb de route gezien op Walkhighlands website en op mijn 1:50.000 kaart ingetekend.
Ik moet omhoog over een grashelling en dan voor de kliffen van de oostelijke top naar links.
Het gaat moeizaam, het stijgen over de grashelling. Beetje zigzag gaan. Lang geleden dat ik een bergje gedaan heb (april 2017). Ik klim naar een gras+rotsgraat en ja hoor, de top ligt een stuk verder. Daar kom ik om 9.50 aan, maar ondanks de vermoeidheid voel ik me gelukkig in deze ruimtelijke verlatenheid met de vele bergen om me heen.: the Saddle, the Five Sisters of Kintail.

Uitzicht naar zuidoosten
uitzicht naar noordoosten; Loch Duich

Ik zie ver beneden me de camping. Ik bel Jacqueline en we manoevreren zo dat we elkaar zien kunnen met de verrekijker!

Camping Shiel Bridge vanaf top
De Ben Sgritheall in het zuiden

Top Sgurr Knurft

Na 3 kwartier rondscharrelen en fotograferen( vooral van de imposante Ben Sgritheall) ga ik weer weg van deze mooie plek en loop over langzaam dalend en golvend terrein naar de oostelijke top. Ik weet niet zeker of ik hier wel fatsoenlijk kan afdalen. Ik zie een grote diepte van gras en ik begin gewoon af te dalen. Regelmatig ergens op een kei zitten om mijn knieen wat rust te geven. Een stok is eigenlijk te weinig, nu.
Links zie ik ver beneden me het eenzame boompje dat ik op de heenweg ver boven me zag.het is gewoon 2 uur doortobben om zigzaggend uiteindelijk beneden bij het hoofdpad aan te komen. Ik loop dan achter een oudere man die een soortement strompelend uit de richting van de Saddle is gekomen. De enige persoon die ik op deze tocht gezien heb..Verder op de helling een bambi gezien.

Dan teruglopen naar de camping.